Projektowanie strony internetowej to wymagające zadanie. Bardzo często skupiając się na wszystkich innych kwestiach, zapominamy ustalić odpowiedniego — zgodnego z zasadami SEO adresu witryny. Najczęściej wymyślamy go też głównie w oparciu o względy estetyczne, nie zwracając w ogóle uwagi na adresy dalszych podstron. Jest to sporym błędem, z powodu którego pozycjonowanie całej witryny może być dłuższe i trudniejsze. Jak zatem ustalić poprawny adres witryny przyjazny SEO i użytkownikom? Na co zwrócić uwagę przy adresach podstron? Szczegóły poniżej.. 😉

Czym jest przyjazny adres URL?

Przyjazny adres url to adres internetowy — zarówno strony głównej, jak i poszczególnych podstron, który spełnia wymagania Google. Google również w tym względzie poleca dobre praktyki, które mogą w znaczący sposób ułatwić proces pozycjonowania. Adres url powinien być przyjazny użytkownikom zgodnie z zasadami User-friendly oraz odpowiedni pod kątem SEO. Adres taki będzie stworzony zatem zgodnie z kilkoma wytycznymi oraz nie będzie zawierał błędów. Ogólnie przyjazny adres url powinien być krótki, dobrze widoczny i rozpoznawalny dla robotów indeksujących oraz łatwy w zapamiętaniu i przyjazny dla ludzi.

Odpowiednia struktura URL

Pierwszym elementem, o jaki należy zadbać tworząc adres url strony internetowej jest odpowiednia jego struktura. Jest to ważne z kilku względów, np. czytelności adresu przez użytkowników, indeksowania witryny czy optymalizacji SEO. Adres www warto tworzyć w taki sposób, aby był krótki i łatwo było go zapamiętać oraz linkować. Musi on przedstawiać i odzwierciedlać daną stronę internetową. Warto używać też przemyślanych słów kluczowych, a nie ciągu przypadkowych znaków. Same adresy podstron nie powinny być łudząco podobne do adresu strony głównej i różnić się jedną literą czy cyfrą – to może wprowadzać w błąd użytkowników i utrudniać pozycjonowanie. Z adresu url należy usunąć również niepotrzebne parametry takie jak kropki na końcu, slashe czy oznaczenia .html.

adres URL
Adres URL – kodowanie strony WWW

Kolejnym elementem, na który warto zwrócić uwagę jest stworzenie adresu url w oparciu o długofalowy plan. Projektując stronę internetową, zapewne dodawać będziemy z czasem kolejne podstrony. Warto ustalić zatem jakąś logiczną strukturę katalogów i nazywać strony wedle pewnego klucza. Ułatwia to późniejszą pracę na stronie oraz jej prowadzenie — szczególnie kiedy będzie ona już bardzo rozbudowana. Nie powinniśmy też dla zasady czytelności i przyjazności adresu url dodawać wielu słów przedzielonych slashami, gdyż nie jest to korzystne ani dla użytkowników ani robotów wyszukiwarki. Bardzo ciekawą kwestią struktury znaków pod względem technicznym jest jego długość. Google prezentując wyniki wyszukiwania wyznaczyła obecnie limit widocznego adresu www poprzez pixele, a nie znaki. Oznacza to, że adres powinien mieć do ok. 80 znaków długości, aby w całości mieścił się w wynikach wyszukiwania, w całości był odczytywany przez użytkowników oraz był w całości brany pod uwagę przez roboty indeksujące Google.

Słowa kluczowe w adresie

Jedną z najważniejszych spraw, o jaką należy zadbać tworząc adres url jest umieszczenie w nim odpowiednich słów kluczowych. Adres www, tak jak treść strony internetowej jest sprawdzana pod tym kątem przez roboty indeksujące Google i również wpływa on na ocenę strony. W adresie url należy umieszczać zatem słowa kluczowe, pod którymi chcemy pozycjonować całą stronę internetową. Ta część serwisu ma duży wpływ na ocenę witryny przez Google.

Jaki zatem stworzyć adres www?

Z pewnością powinien być on krótki i przyjazny dla użytkownika. Oprócz tego, iż powinien być czytelny, należy zawrzeć w nim logiczny ciąg słów kluczowych. Warto, aby były one oddzielone myślnikami, a nie dolnymi podkreślnikami. Samo Google potwierdza, że myślniki jako separatory fraz są czytelniejsze dla robotów indeksujących. Warto zatem, aby adres url zawierał słowa kluczowe lub kilka fraz tematycznych.

Certyfikat SSL i szyfrowanie

Bardzo ważnym, ale czasami zapomnianym elementem jest certyfikat SSL. Jest to szyfrowanie, które gwarantuje brak dostępu osób trzecich do danych wprowadzanych na stronę oraz potwierdza tożsamość witryny. Wpływa to zarówno na odbiorców witryny — użytkowników, jak i na samą przeglądarkę i wyszukiwarkę.

projektowanie strony WWW
Projektowanie strony internetowej

Od 2018 roku przeglądarka Chrome wyświetla powiadomienia o braku szyfrowania i wymaga potwierdzenia przejścia na witrynę na własne ryzyko. Choć można to zrobić, wiele osób nie zrobi tego, nie znając naszej witryny. Również sama wyszukiwarka Google traktuje gorzej przy indeksowaniu takie strony, praktycznie nie pozwalając zajmować czołowych lokat witrynom bez certyfikatu. Tworząc stronę, należy zadbać, aby wraz z domeną uzyskać certyfikat SSL lub dokupić go osobno np. wraz z hostingiem. Znaczek HTTPS zamiast HTTP przed adresem z pewnością zrobi w tym wypadku bardzo dużą różnicę na korzyść naszej strony internetowej.

Adres www przyjazny użytkownikom

Ostatnim — nietechnicznym elementem, o jaki należy zadbać, wymyślając nazwę www stron internetowych, jest to, aby adresy te były przyjazne również dla użytkowników. Ustalanie takiego adresu nie jest sprawą jedynie wyszukiwarki Google i robotów indeksujących, ale też wpływa na odbiór witryny przez ludzi. Jeśli adres www będzie czytelny, jasny, krótki i prosty będzie budził zaufanie. Użytkownicy będą go pamiętali i chętnie wchodzili na stronę internetową z profesjonalnym adresem www, uważając za podobną samą witrynę. Gdy adres będzie trudny, niestandardowy czy będzie budził podejrzenia, wiele osób mając do wyboru inne witryny, wybierze właśnie je.

Z pewnością nie powinniśmy eksperymentować z subdomenami, o ile nie jest to konieczne. Zawarcie wielu kropek w adresie czy właśnie subdomeny może wzbudzać swoją nienaturalnością podejrzenia np. o wirusy na stronie. W adresie, po domenie nie powinniśmy używać też wielkich liter, gdyż są one rozpoznawane i traktowane jako odrębny adres www, co może wprowadzać w błąd użytkowników i przekierowywać ich na nieistniejące podstrony po błędnym wpisaniu takiego adresu. Sama nazwa powinna zawierać kilka słów lub zwroty, które jasno dadzą do zrozumienia użytkownikom, o czym jest witryna.

Jeśli masz problem z poprawnym zaprojektowaniem struktury adresu, oczywiście i jak zawsze służę pomocą.. 😉